Polomakety v Rakovníku o pohár MVVS 2015 Doporučený
- Napsal(a) Milan Hůla
- Tisk
- Média
- Galerie obrázků
Již po dvanácté se 11. července sešli v Rakovníku příznivci RC polomaket, aby poměřili kvality svých soutěžních modelů a hlavně své pilotní umění v národní kategorii RCMX v soutěži nazvané podle hlavního sponzora „O pohár MVVS“. Pořádající klub LMK Rakovník připravil vzorně travnatou letovou plochu i zázemí pro účastníky, kteří dorazili většinou již v pátek.
Večerní posezení příjemně podpořil soudek rakovnického piva, takže se pro některé účastníky protáhlo až do půl druhé ráno. Jediným malérem byla nešťastná událost, když si pavlíkovský Miroslav Husák při kontrole teploty ve svém karavanu ve tmě šlápl na spodní křídlo svého soutěžního Nieuporta. Míra zvažoval možnost odlétat soutěž se Spitfirem, se kterým létá v Air Show Teamu nebo být jen divákem. Ráno se však ukázalo, že poškození není tak fatální a tak za pomoci Jana Doubravy křídlo do začátku soutěže stačili opravit.
Soutěž začala podle plánu statickým hodnocením modelů a to za nádherného letního počasí a pouze slabého termického větru o rychlosti 2-4 m/s. Při pořadatelích stála štěstěna, protože pokud by se soutěž konala o den dříve nebo o den později, musela by být kvůli velmi silnému větru zrušena.
Po statickém hodnocení se s 567 body včele usadil pavlíkovský Jan Doubrava, jinak dvojnásobný vicemistr ČR v kategorii F4H, s novou Lavočkou La-7. Na druhém místě skončil jen těsně lipenský Jiří Brand také s letošní novinkou Aero Ae-45s, před třetím Jiřím Habartem z Rakovníka, resp. jeho Piperem J-3. V téměř stejném pořadí nakonec i soutěž skončila, jen v posledním letu třetího Jiřího Habarta přelétal Jaroslav Neubauer z Ostrova nad Ohří a odsunul ho na neoblíbené 4. místo.
Startovní číslo jedna si vylosoval již zmiňovaný Jiří Brand s novým Aerem Ae-45s v kamufláži stále létajícího skutečného letadla, které provozuje p. Černý na letišti ve Slaném ve slušivém bílo-červeném zbarvení s označením KGB. Jiří si jezdil do Slaného fotit detaily i marking, takže ani podkladům nešlo nic vytknout. Maketa o rozpětí 265 cm je poháněna dvěma elektromotory Dualsky o výkonu 1,2kW, kterým energii na 12-13 min letu dodávají 2 pětičlánkové baterie Zippy 5000 mAh. Překvapivý je malý odběr motorů za přímého letu, když každý motor odebírá pouze cca 18 A. Zatahovací podvozek je upravený HK. Model je osazen „posíleným“ zvukovým modulem z produkce HK a 4 reproduktory. Realismu letu přispívá i funkční osvětlení a to, že Jiří při konstruování myslel i na to, aby nebyla vidět žádná táhla od serv. Model létá realisticky, obzvláště krásně se vyjímá na modré obloze.
Druhým na startu byl Pavel Vydra st. a jeho Supermarine Spitfire Mk IX z produkce Air Show Teamu Rakovník, na jehož vývoji se Pavel značnou měrou podílel. Laminátový trup, rozpětí polystyrenového křídla potaženého dýhou je 200cm, motor 55ccm. Pavel si udělal radost novým radiem a tak nastavení nového modelu nebylo ještě stoprocentní, v celkovém pořadí skončil pátý.
Jako třetí se v letové části představil Jiří Habart s Piperem J-3 ze stavebnice firmy SIG o rozpětí 280 cm, motor MVVS 35 ccm, potah Oratexem. Jiří měl při svých letech velmi termické počasí, které mu neumožnilo předvést mezipřistání a přistání tak, jak je má natrénovány. Čtvrté celkové místo ho tak trochu mrzelo.
Miroslav Husák předvedl svého opraveného Nieuporta XI o rozpětí 185 cm, poháněného čtyřtaktním motorem ASP 20 ccm. Model je klasické konstrukce, potah je proveden monofilem s vrchní vrstvou papíru a poté nastříkán. Přestože se jedná o pomalejší model, Míra by přivítal pro některé obraty více výkonu. Celkově se model umístil na šestém místě.
Novinkou v Rakovníku byla účast dlouholetého výrobce stavebnic „válečných strojů“ Igora Vyznala z Dobroměřic s jeho novým celokompozitovým modelem Focke Wulf Ta-152. Model s nezáludnými vlastnostmi je již čtvrtým v pořadí ve vývojové řadě jeho Focke Wulfů. Má rozpětí 200 cm, hmotnost 5,3 kg, pohon netradičně elektromotorem AXI 53xx s baterií 8s 4500 mAh. Maketa má již z formy rytí na povrchu, ale podle mého názoru i názoru bodovačů, v elektro verzi pokulhává v realizmu letu především po zvukové stránce a tak skončila až na sedmém místě.
S druhým Piperem J-3 ze stavebnice SIG, ovšem ve zcela odlišném zbarvení, létal Jaroslav Neubauer. Čtyři roky starý model o rozpětí 212 cm pohání motor Roto 35 ccm. Rozdíl ve statickém hodnocení obou Piperů byl minimální, stejně tak rozdíly v letovém hodnocení.
Příznačně s pořadovým číslem 7 nastoupil Jan Doubrava s modelem Lavočkin La-7. Model o rozpětí 235 cm je vlastní konstrukce, trup je klasická stavba balza-překližka, křídlo polystyren-dýha. Lavočku o hmotnosti 14,7 kg pohání motor ZG 80 B2. Přestože se jedná o nový model, Honza ho má již plně pod kontrolou a předvádí s ním velmi realistické lety a o to jde - nejen v kategorii RCMX - především.
Posledním letošním účastníkem byl Jarda Bělohoubek z Ostrova nad Ohří s jeho novým Pitts S1-11B Super Stinker. Model v měřítku 1 : 3,5 má rozpětí 160 cm, hmotnost 6,5 kg a pohání ho motor MVVS 30 FSI, který si Jarda vylosoval při loňském ročníku naší soutěže. V modelu je použito tříosé gyro, které nebylo úplně snadné správně pro akrobatické létání nastavit a tak Jarda při zalétávání zažil i perné chvíle.
Soutěž proběhla bez protestů, vítězové obdrželi klasické poháry, diplomy a různé ceny od našich sponzorů. O tři motory od hlavního sponzora, firmy MVVS Brno, proběhlo losování na závěr. Motor MVVS 4 ccm si vylosoval Jiří Brand, motor MVVS 13 ccm Jaroslav Neubauer a největší štěstí měl Miroslav Husák, který tak získal benzínový motor MVVS 30 ccm.
Děkujeme soutěžícím, rozhodčím, organizátorům a sponzorům, mezi které již tradičně patřili MVVS Brno, KÚ středočeského kraje, MÚ Rakovník a P&G Rakona.
Za LMK Rakovník Ing Milan Hůla
Další informace
- Teplota: 23 °C
- Síla větru: 4 m/s
- Směr větru: Západní
- Obloha: Slunečno
- Srážky: Bez srážek